clubrit toertocht clubwedstrijd trainingsrit clubactiviteit fietsen bij de buren

ma di wo do vr za zo
Weersverwachting
Zevenhuizen

BikePlaza

Op zondagochtend 22 januari gaat om 5 uur de wekker. Gelijk uit bed en de fietskleren aantrekken. Om 5.30 uur staat Patrick Bontebal met de auto voor de deur om te vertrekken voor een kleine fietstocht op Texel. Welke idioten verzinnen het om zo vroeg op te staan om ergens zo ver weg 65 km te gaan trappen? Nou dat zijn dus Wouter, Patrick vdH, Patrick B, Pieter vdE, Ruben, Arjan E, Klaas V, Daniël vK, Jeroen S en ondergetekende.

Rond half acht arriveren we met zijn allen bij de fiets vereniging in Den Helder. Hier even de laatste kleding fatsoeneren en daarna door naar de scan en go om onze inschrijvingen te bevestigen. We hebben ons warm aangekleed, want het is maar 5 graden en er staat een koude wind. De boot gaat pas om 8.30 uur, dus nog tijd genoeg voor een lekker bakkie koffie. Rond kwart over acht is het zover. Met een groep van zo'n 400 mountainbikers richting de TESO. We arriveren mooi op tijd en kunnen eigenlijk direct de boot op fietsen. Met de hele groep behalve Jeroen, (die start vanaf Texel en heeft dus lekker uit kunnen slapen) nog even naar binnen op de boot. Daar heeft Patrick van der Ham nog voor een kleine versnapering gezorgd omdat het zo koud is. Een vliegend kip drankje zodat we straks hard van start kunnen. Ongeveer twintig minuten later gaat de klep van de boot open en kunnen we zo vanaf de boot het eiland op rijden. Het blijft toch altijd een gaaf gezicht om zoveel fietsers tegelijk te zien starten. Jeroen staat ons vlakbij de boot op te wachten en we gaan rustig van start. Het parcours is mooi en duidelijk uitgepijld en gaat eerst over wat dijkjes en graslandschappen om daarna het eerste stuk strand te pakken.

We zijn ergens in het midden van de groep gestart en voor ons moeten er al wel veel mensen lopen omdat het mulle zand soms lastig te berijden is. Als het al mogelijk zou zijn om op de fiets te blijven zitten wordt je zo gedwongen om toch ook af te stappen en te voet je weg te vervolgen. Na de loop-sectie volgt een mooi stuk strand en het lijkt wel of we overal meewind hebben. Dit zal de hele dag zo zijn.

Stand wordt weer afgewisseld door single-track door het bos, een stukje over asfalt of fietspad, een mooi paadje door de duinen en af en toe grasland. We rijden niet allemaal even snel en na een tijdje wachten we dan weer op elkaar. Samen uit is natuurlijk ook samen thuis! Na ongeveer 25 kilometer staat de verzorgingspost. Hier even lekker een warme bouillon naar binnen werken en een paar krentenbollen en dan weer verder. Deze post zal ook op de terugweg van de route nog een keer aangedaan worden. Wanneer je de route van 38 km zou rijden, dan ga je vanaf deze post weer richting de boot.

Wij rijden allemaal 65 km en duiken een singletrack door het bos in. Een vergelijkbaar landschap vormt het volgende deel van de route. Mooie paadjes, zanderige duinen en stukken stand volgen elkaar snel op. Op een gegeven moment komt de splitsing tussen de 52 en 65 km route. De 52 km voert je over de duinen direct naar het strand en zo kun je dus 13 km laten liggen. Dit zijn echter wel 13 km die je door de Slufter heen voert. Dit is echt een schitterend stuk natuur en normaal niet toegankelijk voor fietsers. Wij pakken dit stuk natuurlijk mee en genieten van de prachtige route en de natuur. Vanaf de Slufter rij je door het mulle zand zo het strand op met uitzicht op de vuurtoren bij de Cocksdorp. Vanaf hier voert de route ons weer terug over het strand richting de verzorgingspost vlakbij Ecomare. Het strand loopt heerlijk en weer hebben we dus voor de wind. Al snel zijn we terug voor nog een bouillon en een krentenbol. Ook is er nog fruit, sportdrank of water en wijngums. De verzorging is top geregeld!

Vanaf de post is het nog zo'n 20 km terug naar de boot. De route is vergelijkbaar met het eerste deel en voert ons ook nog over het officiële mountainbike parcours van Texel. Hier merken we wel dat we eigenlijk te ver achterin de groep rijden. Ondanks dat de hele groep uit elkaar getrokken is zijn er veel deelnemers die bij ieder klimmetje in het bos moeten lopen. Hierdoor wordt je soms zelf ook gedwongen om te lopen, terwijl het eigenlijk allemaal niet zoveel voorstelt. Bij een inhaalactie van Wouter Peters op Klaas Versloot gaat eerstgenoemde er eens lekker bij liggen. Dat is eigenlijk ook wel standaard te noemen wanneer we met zijn allen een dagje gaan fietsen. Er valt altijd wel iemand. Gelukkig is er deze keer geen schade behalve een gebroken ego.

Na nog wat mooie stukken arriveren we alweer bij de boot. Het is 14.00 uur en we hebben dus nog mooi een half uur voor een welverdiende Skuumkoppe en een patatje. Hierna is het weer de boot op fietsen. Nu moet je op het autodek blijven en mag je niet naar binnen. Op het autodek kun je nog erwtensoep en wat te drinken kopen als je zou willen. Na de terugvaart is het fietsen naar de auto en vandaar uit weer naar huis.

Rond kwart over vier bedank ik Patrick Bontebal voor het sturen en kan ik lekker onder de warme douche stappen.

Wil je zelf deze rit ook een keer rijden, dan is er op 19 november 2023 weer een kans. Houdt de cyql app in de gaten en ga gezellig mee!