clubrit toertocht clubwedstrijd trainingsrit clubactiviteit fietsen bij de buren

ma di wo do vr za zo
1
3
5
6
7
8
10
12
13
15
17
19
20
22
24
26
27
28
29
Weersverwachting
Zevenhuizen

BikePlaza

Het bestuur heeft besloten om de richtlijnen voor het fietsen met de club te verduidelijken en de groepsindeling van de clubritten te veranderen.

Waarom deze verandering?

Er zijn vier redenen waarom wij dit besluit hebben genomen, te weten:

  1. Wij hebben klachten gekregen over de veiligheid op de openbare weg. Signalen worden slecht doorgegeven, er wordt te snel en te krap gepasseerd, er wordt te weinig op de eigen weghelft gefietst en zo is er nog meer te noemen;
  2. Wij hebben opmerkingen gekregen van leden dat zij niet echt relaxed meer kunnen toeren. De social ride op donderdagavond is een goed idee, echter wordt daar ook vaak te hard gereden;
  3. De huidige benaming A, B en C rijders wordt teveel geassocieerd met wedstrijdrijders;
  4. Het DNA van de vereniging is van oudsher toeren met een competitief karakter. Een DNA met een “boefjes cultuur” die zich niet makkelijk laten leiden en structureren.

Daarom heeft het bestuur besloten om in kader van toer- en clubritten een platform te geven aan zowel de competitieve rijders als de toerrijders rekening houdend met de DNA van de club. Ook heeft het bestuur besloten om kaders te stellen aan zowel de competitieve rijders als de toerrijders.

Filosofie en uitgangspunten:

  1. De benaming A, B en C categorie blijft gehandhaafd voor de wedstrijden;
  2. De benaming voor club- en toerritten veranderen we in 3 categorieën (niveaus), te weten:
    • Prestatiefietsers
    • Sportieve fietsers
    • Toerfietsers (naar het idee van de social ride)
  3. De prestatiefietsers (voorheen de A categorie) en de sportieve fietsers (voorheen de B categorie) vallen onder de categorie competitieve rijders;
  4. Voor de competitieve rijders geldt dat er met verstand “gekoerst” mag worden, waarbij veiligheid altijd voorop staat;
  5. De wegkapitein heeft een leidende rol in de groep. De groep dient de aanwijzingen van de wegkapitein(s) altijd op te volgen. Hierbij staat veiligheid en “samen-uit-samen-thuis” boven snelheid;
  6. De maximale groepsgrootte bedraagt altijd 14 rijders (advies NFTU). Als de opkomst hoger is dan de maximale groepsgrootte dan worden de groepen opgesplitst;
  7. Alle clubleden kunnen aansluiten bij een groep met een lager niveau dan ze aankunnen. Ze dienen zich dan wel aan de snelheid en regels van de groep te houden;
  8. De wegkapiteins nemen initiatief en zijn dirigerend en adviserend wat betreft de indeling van de groepen.

Groepsniveaus

  1. Prestatie fietsers zijn rijders die binnen de grenzen van veiligheid hard kunnen en willen rijden. De snelheid wordt gezamenlijk De groep houdt zich vervolgens aan de afgesproken snelheid. De wijze van rijden is twee aan twee, kop over kop in een roulerend systeem. Indien het tempo van de prestatie fietsers te hoog blijkt, kan een fietser altijd afzakken naar sportief fietsniveau, als er een groep na komt. Anders moet de groep zich aanpassen aan de langzaamste rijder;
  2. Sportieve fietsers zijn rijders die een lekker tempo willen draaien met wat uitdagingen zoals een tempo versnelling, demarrage en een sprintje. Daarna wordt er op de route, op vooraf afgesproken punten, weer op elkaar gewacht. De wijze van rijden is twee aan twee, kop over kop in een roulerend systeem;
  3. Toerfietsers willen ontspannen kunnen, genieten van de omgeving en van een goed gesprek, rijden 2 aan 2 naast elkaar en houden zich aan de afgesproken snelheid. De gemiddelde snelheid ligt tussen de 25 en 30 km per uur. De gemiddelde snelheid wordt altijd vooraf gecommuniceerd in Cyql. Deze categorie is ontstaan naar het idee van de social ride.

Punt van aandacht: We beschrijven hiermee het niveau. Dit betekent dat iedereen vrij is zich aan te melden bij een categorie, mits hij/zij zich houdt aan de regels van de categorie. Voorbeeld: Jeroen Stolk is van nature een sportieve fietser. Jeroen kan zich gewoon aanmelden voor een rit op prestatie of toer niveau. Jeroen dient zich dan wel aan de regels te houden van de groep waar hij in mee fietst.

Social ride: Het idee van de social ride is ontstaan om ook voor de competitieve rijders een rustpunt te hebben in de week. Aangezien het rustpunt voor iedere competitieve rijder een andere dag kan zijn in de week dan alleen donderdag willen we het aantal social rides uitbreiden. Voorlopig combineren wij dit onder het kopje toer.

Alle toer- en clubritten worden door een afgevaardigde van het bestuur op Cyql en in de TC Zevenhuizen app groep gezet en altijd voorzien van het groepsniveau. De clubritten zijn:

Wanneer

Naam

Prestatie

Sportief

Social Toer*

Dinsdagmiddag

De Pensionado’s

   

X

Dinsdagavond

Rondje Bodegraven

X

X

X

Donderdagavond

Rondje Bergambacht (social ride)

   

X

Donderdagavond

Rondje Brienenoordbrug

X

X

 

Zaterdagochtend

Rondje Lekdijk

 

X

X

Zondagochtend

Rondje Lekdijk

X

X

 

Zondagochtend

Rondje Bergambacht

   

X

Zondagochtend

Toertocht Aad Twigt

   

X

*Toer niveau is ontstaan vanuit het idee van de social ride op donderdagavond. Dit betekent dat iedere type rijder mee kan rijden. Hij of zij dient zich dan wel aan de snelheid en regels te houden van de toerfietser (met andere woorden: We hebben het idee van de social ride op donderdag geprojecteerd op de genoemde club- en toerritten. Later in het jaar kunnen we afhankelijk van de behoefte van onze leden meerdere social rides benoemen.

De door de club georganiseerde ritten vertrekken vanaf de roeibaan, de Willem Alexander Baan (WAB), Nely Gambonplein 1, Zevenhuizen. De start is bij het bushokje, op de stip (zie google).

Wij stellen het op prijs als clubleden ook zelf initiatief nemen om toerritten te organiseren. Ons verzoek is om in Cyql duidelijk aan te geven wat het niveau (prestatie, sportief of toer) is en de gemiddelde snelheid.

Het doel van de vereniging, sportiviteit, veiligheid en gezelligheid staat centraal. De leden maken de vereniging en samen maken we de kilometers op de fiets. Ieder lid heeft zijn eigen wensen binnen de vereniging, de één wat meer dan een ander. Hard fietsen, veel fietsen, ver fietsen, gezellig fietsen, etc. Samen maken we de kilometers, veiligheid en verkeersregels staan ook in deze centraal.

Met deze verandering hopen we dat vooral de toerrijders zich weer thuis en veilig voelen in onze club. Daarentegen willen we de prestatiefietsers een hoog gemiddelde niet ontnemen, de sportieve fietser veel kilometers wensen als ook de toerrijder gezelligheid wensen. Bovenal, TC Zevenhuizen ’80 is er voor en door de leden.

Het bestuur